Numai
oamenii rid
Risul - iata ce deosebeste oamenii de animale. Fara
indoiala ca si animalele se bucura, dar de ce nu rid? Putem explica acest lucru
prin faptul ca risul este asociat cu veselia, voiosia caracteristice omului si,
mai ales, depinde in intregime de simtul umorului pe care numai omul il poseda.
In lucrarea sa Filosofia risului Leonid Karasev, unul
dintre cei mai mari comici ai lumii, scria: Noi, oamenii, putem fi amariti ca un
ciine, lenesi ca o pisica, obositi ca un cal ce a tras la plug, dar nu putem sa
ridem si sa zimbim decit ca oamenii.
Sa nu spuneti niciodata ca risul este doar o simpla
manifestare a simtului umorului. Risul da nastere unei noi lumi, o lume
rasturnata a realitatii, careia omenirea i s-a supus din vechi timpuri pina azi.
In consecinta, exista doua lumi, doua realitati reflectate una in alta ca intr-o
oglinda.
Pentru a trece peste orice obstacol trebuie sa ridem
In lumea inversata risul se naste ca o manifestare
impotriva raului. Pentru a evita orice piedica, pentru a trece peste orice
obstacol trebuie sa ridem. Asa functioneaza principiul inversabilitatii: daca
raul est luat in ris, atunci puterile sale malefice sint neutralizate.
Inca din Evul Mediu se organizau carnavaluri, pe care
europenii le sarbatoreau cu mult fast. La popoarele slave carnavalurile
corespundeau obiceiurilor si traditiilor din Saptamina Alba (sau Saptamina
Brinzei). Regele unor astfel de sarbatori era Risul. Sub stapinirea sa
realitatea se transforma intr-o adevarata euforie; ascetismul si strictetea
legii lasau loc desfriului, betiei si lacomiei. Cu totii, laici si clerici,
bogati si saraci, pacatosi si drept credinciosi se bucurau, zimbeau, rideau.
Intreaga lume ceda nebuniei risului. Lumea reala, ordonata, supusa legii lasa
loc celei haotice.
Si asta se intimpla deoarece in acea epoca s-a descoperit
posibiliatea construirii unei lumi pe dos, fara stereotipuri, intr-o perspectiva
inedita. Intr-o astfel de realitate cu valorile inversate sau negate, unde
raufacatorul devine om de bine, printul devine cersetor si Pacala cel mai mare
intelept, nu poate exista decit o lume a fariseilor. Risul carnavalesc, chiar
prin mediocritatea sa, ofera o noua viziune asupra tuturor lucrurilor. Numai in
Lumea Risului, in ciuda destinului potrivnic, avem ocazia sa infaptuim visuri
irealizabile, sa traim experiente neobisnuite in viata de zi cu zi.
In scurt timp luminile se sting, cortina cade, ne schimbam
costumele. Pentru majoritatea dintre noi viata redevine normala, ordonata, fara
surprize, monotona pina la urmatorul carnaval. Numai unii au sansa sau nesansa
de a se pierde pentru totdeauna in Lumea Risului.
Saltimbancii, risul si ordinea rasturnata
Aborigenii despre care va vom spune citeva cuvinte in
continuare sint de fapt saltimbancii, locuitori ai unui spatiu in care ordine
este rasturnata si masura lucrurilor cu totul deosebita. Dar cine sint ei in
lumea obisnuita? Sint renegatii, transfugii, paria. Sint cei care nu-si pot gasi
un loc in societate. In multe tari saltimbancilor nu li se permite sa se
aciuiasca pe linga sate sau orase bine rinduite si respectate. Lumea stoarce din
ea mascaricii, paiatele si ii arunca in necunoscut, raminind indiferenta la
suferinta lor.
Intr-un fel este o reactie normala pentru ca bufoneria si
lumea reala nu pot coexista. Se poate vorbi de o oarecare complicitate, dar in
momentul in care bufonii renunta la lumea reala, atunci ei isi incheie misiunea.
Saltimbancul este singurul locuitor al lumii reflectate in oglinda-spatiu al
inversiunilor. El este stapinul Lumii Risului, unde oamenii obisnuiti au dreptul
de a se plimba doar citeva zile si numai pentru citeva ore.
Desi nu sint acceptati ca participanti directi la viata
reala, totusi mascaricilor li se permite sa-i distreze pe nobili si pe regi.
Pentru ca numai bufonii si nebunii pot spune adevarul rizind. Ei pot reprezenta
lumea in cele mai diverse ipostaze ale sale. Dar pentru acest privilegiu trebuie
sa plateasca cu excluderea, renegarea, interdictia de a avea o viata normala. Un
loc special il ocupa idiotii. Acestia se gasesc undeva la granita dintre ris si
plins, personificind varianta tragica a Lumii Risului. Putini stiu ca idiotii nu
au fost dintotdeauna bolnavi. Insa deseori oamenii instituie in mod voit modelul
paiatei triste si, o data plecati din lumea obisnuita, ei nu se mai pot
intoarce, renuntind la rolul inteleptului nebun.
Care sint etajele risului
Lumea Risului are mai multe etaje. Cele mai recente forme
ale risului ca umorul fin, jocul de cuvinte, aluziile sint etajele superioare.
Fiecare epoca, fiecare tara, fiecare clasa social isi are umoristii, comicii si
ironicii ei, anecdotele si motivele ei de ris. Acestea formeaza o adevarata
cultura a risului. Plecind de la imitarea realitatii, de la reflectarea ei
intr-o oglida strimba, comicul naste un ris fara cuvinte. Este un limbaj
universal, inteles de toti oamenii indiferent de nationalitate. Dar in acest caz
nu exista egalitate! La un capat sint ingramaditi clovnii cu nasuri rosii, care
se impiedica pe scena spre marele haz al publicului, iar la celalalt capat se
afla Marele Saltimbanc, maestrul care stie sa folosesca toate trucurile pentru a
distra oamenii. A-i face pe altii sa rida este scopul vietii lui.
Ceea ce stiu mascaricii sa faca este hazliu si in acelasi
timp trist, sentimental si uneori tragic… Cad cu nasul in tort sau aluneca pe o
coaja de banana facind spectatorul nu numai sa rida in hohote, dar sa traiasca o
intreaga gama de emotii de la simpatie la admiratie, de la compatimire la extaz.
Risul sau cum intelege fiecare fericirea
Noi simtim lumea risului. Ea se naste in constiinta
noastra. Este o reflectare in oglinda a realitatii. Aici legile sint
descosiderate, soarta omului lasata la voia intimplarii, ordinea transformata in
haos. Relatiile umane se complica, devin confuze. Cert este un lucru -
fericirea, inteleasa de fiecare in felul lui, naste lumea risului vesel, a bunei
dispozitii.
Universul inversiunilor isi gaseste ordinea in realitatea
normala. Deseori apare cenzura care traseaza granitele comicului, desemneaza
eroii anecdotelor. Limitarea risului da nastere unei constiinte bolnave.
Va amintiti ce mult rideam intr-o perioada, mai ales atunci
cind conducatori bilbiiti se chinuiau sa citeasca cit mai coerent discursuri
insirate pe zeci de pagini? Iata ca acea vreme a inceput sa se razbune,
denaturind realitatea. Oamenii seamana acum mai mult cu dublul lor reflectat in
oglinda, cu bufonul posomorit si lipsit de personalitate.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu